Monday 30 April 2012

PENJIMATAN TENAGA

 {diambil dari google imej}

penjimatan tenaga???
penjimatan tenaga dilakukan bertujuan untuk menggalakkan menggunakan peralatan elektrik yang jimat tenaga ,menggalakkan amalan penjimatan tenaga elektrik ,memupuk kesedaran tentang kepentingan penjimatan tenaga meningkatkan sumbangan ke arah pengurangan pemanasan global



TENAGA YANG BOLEH DIPERBAHARUI DAN TIDAK BOLEH DIPERBAHARUI ... bah. 1

(‘Renewable and Non – Renewable Energy’)    sumber:  http://imzaroncikgusains.blogspot.com/

Sumber – sumber tenaga boleh dikelaskan kepada dua jenis iaitu :
(‘Energy sources are of two types’)

A) Sumber tenaga yang boleh diperbaharui (‘Renewable energy’)
B) Sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui (‘Non-renewable energy’)

Sumber – sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui bermakna ia tidak boleh diganti dalam jangka masa yang singkat. Sebaliknya, sumber – sumber tenaga yang boleh diperbaharui seperti solar dan angin boleh diganti secara semula jadi dalam jangka masa yang singkat.
(‘Energy sources are considered non-renewable if they cannot be replenished (made again) in a short period of time. On the other hand, renewable energy sources such as solar and wind can be replenished naturally in a short period of time.’)

TENAGA YANG BOLEH DIPERBAHARUI (‘Renewable Energy’)

Sumber – sumber tenaga yang boleh diperbaharui boleh diganti secara semula jadi dalam jangka masa yang singkat. Sumber tenaga ini akan kekal selamanya walaupun kita berterusan menggunakannya.
(‘Renewable energy sources can be replenished naturally in a short period of time. This energy should last forever even if we keep using it.’)

Sumber – sumber tenaga yang boleh diperbaharui ialah tenaga suria atau solar, tenaga angin, tenaga air atau kuasa hidro dan bahan bakar biojisim. Kebanyakan sumber – sumber tenaga yang boleh diperbaharui ini digunakan untuk menghasilkan arus elektrik.
(‘Renewable energy sources including solar, wind, hydropower and biomass. Most renewable energy goes to producing electricity.’)

Tidak seperti bahan bakar fosil, sumber tenaga yang boleh diperbaharui yang bukan berasaskan biojisim (kuasa hidro, angin dan suria) tidak menghasilkan secara langsung gas – gas rumah hijau.
(‘Unlike fossil fuels, non-biomass renewable sources of energy (hydropower, wind, and solar) do not directly emit greenhouse gases.’)

.

 

No comments:

Post a Comment