Wednesday 2 May 2012

TENAGA KUASA HIDRO (‘Hydropower Energy’)

Tenaga kuasa hidro merupakan tenaga yang boleh diperbaharui yang boleh menjana elektrik.
(‘Hydropower is the renewable energy source that produces electricity.’)

Dalam membincangkan tentang kuasa hidro, ia sebenarnya termasuk kuasa hidroelektrik, kuasa air pasang surut, kuasa ombak, dan tenaga haba laut. Tetapi, ia banyak berkisar tentang janakuasa hidroelektrik kerana ia digunakan untuk menjana elektrik di kebanyakan negara di dunia.
(‘In discussing about hydropower energy, it is including hydroelectric power, tidal power, wave power, and ocean thermal energy. But, the discussion mainly about hydroelectric power because it’s being used to generate electricity in many country all around the world.’)

Tenaga kuasa hidro bergantung kepada kitaran air. Memahami kitaran air adalah penting untuk memahami kuasa hidro.
(‘Hydropower relies on the water cycle. Understanding the water cycle is important to understanding hydropower.’)

# Kitaran Air
(‘Water cycle’)

Tenaga suria memanaskan air pada permukaan, menyebabkan ia tersejat. Wap air ini akan mengkondensasi menjadi awan dan turun semula ke permukaan Bumi sebagai hujan.
(‘Solar energy heats water on the surface, causing it to evaporate. This water vapour condenses into clouds and falls back onto the surface as precipitation (rain).’)

Air mengalir menerusi sungai menuju laut, di mana ia tersejat dan kitaran air berlaku semula.
(‘The water flows through rivers back into the oceans, where it can evaporate and begin the cycle over again.’)


# Tenaga Mekanikal (kinetik) Diperoleh Daripada Air Yang Bergerak
(‘Mechanical Energy Is Harnessed from Moving Water’)

Jumlah tenaga yang ada pada air yang bergerak ditentukan oleh aliran atau terjunannya. Kederasan air yang mengalir dalam sungai yang besar, membawa suatu tenaga yang besar dalam alirannya. Air yang jatuh atau terjun dengan laju dari satu titik yang tinggi, juga mempunyai banyak tenaga dalam alirannya. Ini dipanggil sebagai tenaga keupayaan.
(‘The amount of available energy in moving water is determined by its flow or fall. Swiftly flowing water in a big river, carries a great deal of energy in its flow. Water descending rapidly from a very high point, also has lots of energy in its flow. This is what we call potential energy.’)

Sama juga, apabila air mengalir menerusi saluran paip (tenaga keupayaan), kemudian menolak dan memusingkan bilah turbin (tenaga kinetik) untuk memutarkan generator bagi menghasilkan elektrik (tenaga elektrik). Dalam sistem sungai yang mengalir, daya arus berpunca dengan adanya, sementara dalam sistem simpanan air, air dikumpulkan di dalam takungan membentuk empangan, kemudian dilepaskan untuk menjana elektrik.
(‘In either instance, the water flows through a pipe, or penstock (potential energy), then pushes against and turns blades in a turbine (kinetic energy) to spin a generator to produce electricity (electrical energy). In a run-of-the-river system, the force of the current applies the needed pressure, while in a storage system, water is accumulated in reservoirs created by dams, then released as needed to generate electricity.’)

Disebabkan sumber kuasa hidroelektrik ialah air, stesen janakuasa hidroelektrik mesti berada dekat dengan sumber air.
(‘Because the source of hydroelectric power is water, hydroelectric power plants must be located on a water source.’)

Kawasan empangan juga boleh dijadikan tempat rekreasi yang menawarkan aktiviti sukan air dan memancing.
(‘Dam area created recreational area that offers water sports and fishing activities.’)

No comments:

Post a Comment