Wednesday 2 May 2012

TENAGA ANGIN (‘Wind Energy’)
http://imzaroncikgusains.blogspot.com
Angin adalah udara yang bergerak. Ini terjadi oleh pemanasan permukaan Bumi yang tidak sama oleh Matahari. Disebabkan permukaan Bumi terdiri daripada pelbagai jenis bentuk muka bumi dan air, ia menyerap haba cahaya Matahari pada kadar yang berbeza – beza. Satu contoh menunjukkan berlakunya pemanasan tidak sekata ini ialah kitaran angin semula jadi.
(‘Wind is simply air in motion. It is caused by the uneven heating of the Earth's surface by the sun. Because the Earth's surface is made of very different types of land and water, it absorbs the sun's heat at different rates. One example of this uneven heating can be found in the daily wind cycle.’)

# Kitaran Angin Semula jadi
(‘The Daily Wind Cycle’)

Ketika waktu siang, udara pada permukaan darat menjadi panas lebih cepat berbanding udara pada permukaan air. Udara panas pada permukaan darat mengembang dan bergerak ke atas, kemudian udara yang lebih berat dan lebih sejuk dengan pantas mengisi ruang yang ditinggalkan, ini yang menyebabkan berlakunya angin. Pada waktu malam, prosesnya adalah terbalik kerana udara pada permukaan darat lebih cepat menjadi sejuk berbanding udara pada permukaan air.
(‘During the day, the air above the land heats up more quickly than the air over water. The warm air over the land expands and rises, and the heavier, cooler air rushes in to take its place, creating wind. At night, the winds are reversed because the air cools more rapidly over land than over water.’)

Adalah sama, angin atmosfera yang berkitar sekeliling Bumi terjadi disebabkan oleh permukaan berdekatan garisan khatulistiwa Bumi mengalami pemanasan yang lebih oleh Matahari berbanding permukaan Bumi di kutub Utara dan Selatan.
(‘In the same way, the atmospheric winds that circle the earth are created because the land near the Earth's equator is heated more by the sun than the land near the North and South Poles.’)


# Tenaga Angin Menjana Elektrik
(‘Wind Energy for Electricity Generation’)

Angin adalah tenaga yang boleh diperbaharui sama seperti tenaga suria kerana ia sentiasa bertiup.
(‘Wind is a renewable energy source because the wind will blow as long as the sun shines.’)

Bagaimana Turbin Angin Berfungsi
(‘How Wind Turbines Work’)

Petani telah menggunakan tenaga angin selama beberapa tahun untuk mengepam air dari perigi menggunakan kincir angin.
(‘Farmers have been using wind energy for many years to pump water from wells using windmills.’)

Angin juga digunakan untuk memusingkan batu pengisar untuk mengisar gandum atau biji jagung.
(‘Wind is also used to turn large grinding stones to grind wheat or corn.’)


Ladang Turbin Angin (‘Wind Turbine Farm’)

Angin juga digunakan untuk menghasilkan elektrik. Angin yang bertiup (tenaga kinetik) akan memusing bilah kipas pada turbin angin.
(‘The wind is also used to make electricity. Blowing wind (kinetic energy) spins the blades on a wind turbine.’)

Bilah kipas akan menggerakkan gandar yang disambungkan pada generator yang akan menghasilkan tenaga elektrik.
(‘The blades of the turbine are attached to a turning shaft. The shaft is attached to a generator which turns a generator that makes electricity.’)

Setelah elektrik dihasilkan oleh turbin, elektrik dari seluruh ladang angin akan dikumpulkan dan dihantar ke transformer. Voltan akan ditambahkan untuk dihantar melalui kabel berkemampuan tinggi.
(‘Once electricity is made by the turbine, the electricity from the entire wind farm is collected together and sent through a transformer. There the voltage is increase to send it long distances over high power lines.’)

Video menunjukkan bagaimana turbin angin boleh menjana elektrik.
(‘Video shows about how wind turbine can produces electricity’)

No comments:

Post a Comment